Ouistreham je malé ospalé francouzské městečko z departmentu Calvados. Název departmentu by mohl vést k domněnce, že si tady pochutnáte na pálence z jablek a místních skvělých rybách a škeblích. Obojí si můžete dopřát, ovšem ve stínu památníků připomínajících vylodění.

Vyloďovací plavidlo číslo PA30-31

Pokud jste viděli film Zachraňte vojína Ryana, tak si asi umíte představit atmosféru na vyloďovacím plavidle. Stál jsem u jednoho z nich. Měl spuštěnou rampu a uvnitř nebylo nic. Představa, že stojím uvnitř, nevidím ven a čekám na rozbouřených vlnách, co se stane… byla vlastně nepředstavitelná. V Den D bylo moře skutečně rozbouřené a ani sebelepší film nedokáže skutečně zprostředkovat pocity dvacetiletých hrdinů, z nich některým zbývaly poslední desítky minut života. Už jen to, že jeli ve výsadkovém člunu do války, z nich dělalo hrdiny.

Chirac a Mitterrand

V roce 1986 položil tehdejší premiér Jacques Chirac v doprovodu Jeana-Marie Giraulta první kámen Muzea Caen. Muzeum slavnostně otevřel v roce 1988 francouzský prezident François Mitterrand. Dnes je muzeum jedním z nejvýznamnějších památníků v Evropě.

Člun PA30-31 byl skutečný a kromě jeho reálné role během invaze si zahrál ve filmu Zachraňte vojína Ryana. Dnes je jedním z exponátů muzea v Ouistrehamu. Díky filmu to byl pro mě exponát, který mi pocity z vylodění přiblížil nejvíce. Viděl jsem tanky, děla, radary, pěchotní zbraně i letadlo. Člun ale nic nepředčilo. Primárním úkolem LCA (Landing Craft Assault) bylo převážet vojáky z transportních lodí k útoku na pobřeží obsazené nepřítelem. Plavidlo vycházelo z prototypu navrženého společností John I. Thornycroft Ltd. z Woolstonu v Hampshire ve Velké Británii a po vstupu Spojeném království do 2. světové války se jeho výroba zmnohonásobila. Podílely se na ní nejen malé loděnice, ale i výrobny nábytku. To proto, že byl vyrobený obvykle z tvrdého dřeva a selektivně opláštěný pancéřovými deskami.

Jeho rychlost byla 7 uzlů (13 km/h) a přepravní kapacita byla 36 vojáků. Už jen samotné nalodění bylo dobrodružné, protože obvykle nastupovali po lávce z paluby vojenského transportéru, zatímco LCA visel na jeho závěsech. Po naložení byl LCA spuštěn do vody. Vojáci vystupovali po příďové rampě člunu.

Budeme hájiti svůj ostrovní domov a spolu s britskou říší budeme bojovati nepřemoženi, až kletba Hitlerova bude sňata z očí lidského rodu.

Winston Churchill

Invaze začala v Africe

Stalin věděl, že kdyby Spojenci otevřeli druhou frontu, zásadním způsobem se zmenší a rozmělní tlak na Rudou armádu. Proto na tuto možnost tlačil už v roce 1941, nicméně první americká invaze proběhla o rok později. Američané zaútočili v listopadu 1942 v severní Africe. O principu invaze na evropské území z Anglie bylo rozhodnuto ve Washingtonu v květnu 1943.

Podívejte se na originální záběry vyloďovacích člunů.

Zdroj: Youtube

Válku shrnuje muzeum v Caen

Pokud se jen trochu zajímáte o operaci Overload, což byl krycí název vylodění v Normandii, ten nemůže vynechat obří muzeum v Caen. Muzeí s vojenskou tematikou je v oblasti hodně, jenže povětšinou se týkají jednoho konkrétního fenoménu nebo časové výseči. V Caen jsou ve velkoryse pojatých prostorách shrnuté normandské boje komplexně.

Už v hlavní hale, před prodejnou vstupenek, je pod stropem zavěšený letoun Hawker Typhoon s invazními pruhy na křídlech. Ty měly pomoct k rychlé identifikaci stíhačky, aby nedošlo k palbě na vlastní stroje. „A pak že knihy nezachraňují životy,“ zaznělo nad jedním z exponátů, knihou, v níž uvízla střepina.

K vidění je tady toho opravdu mnoho. Od ručních zbraní a tanků po po fiktivní plátěné parašutisty, které Spojenci po stovkách shazovali, aby Němce zmátli a drželi v nejistotě, kde přesně k vylodění dojde.

A samotným vyloděním to nekončí, pokračuje se studenou válkou, v níž se původní spojenci staly nesmiřitelnými nepřáteli, kteří si vzájemně vyhrožovali atomovými zbraněmi. Součástí je i trvalá výstava válečného reportéra Patricka Chauvela.