O něco podobného, tedy o historické jízdy městem, se občas pokouší v rámci vyhlídkových jízd i Praha. Ovšem ta nemá na historických tramvajích postavenou pravidelnou linku.
Historie lisabonských tramvají sahá až do 19. století. Úplně první tramvajová trať byla koněspřežná a pro veřejnost byla otevřena 17. listopadu 1873. O 28 let později, v roce 1901, byla uvedena do provozu první elektrická tramvaj. Netrvalo dlouho a od koňských vozů se upustilo.
Již v roce 1964 vyšlo první vydání cestovního průvodce doplněné o rozmanité informace o historii různých systémů místní elektrické dopravy v Portugalsku.
Dirk Budach, Urban transport Magazine
Do konce následujícího roku byly všechny tramvaje namísto koňského pohonu poháněny elektřinou. Zlatý věk lisabonských tramvají trval až do roku 1959. V tomto roce mělo město nejvíce tramvajových tratí ve své historii. Bylo zde 27 tramvajových linek a šest z nich jezdilo jako okružní.
Projeď se historickou tramvají skrz Lisabon.
Linka č. 28
První vůz na tuto linku vyrazil roku 1914. Dodnes perfektně zvládá jak ostré kopce, tak vytáčení v úzkých uličkách. Možná, že právě to je důvodem, proč nemohou být nasazené moderní, delší vozy. Jenže turisté si historické jízdy oblíbili a tramvaje, které kromě klasických brzd zejména v zimě přibržďují sypáním písku pod kola, jsou zejména v sezoně přeplněné k prasknutí.
Turisté, doslova z celého světa, se tísní na dřevěných sedačkách a v uličkách a kochají se výhledem. Všichni jsou v tramvaji za stejným účelem, užít si trochu „romantiky“ spočívající v nepohodlí a zároveň dostat se z jednoho bodu do druhého. Vzhledem k tomu, že tramvaj projíždí historických centrem, tak je jasné, kam většina z nich míří.
Cena jízdenky v Lisabonu
Historické tramvaje v Lisabonu
Jízdenka na jednu jízdu lisabonskou tramvají stojí 3 eura, pokud si ji koupíte ve vlaku. To však zdaleka není nejlevnější varianta. Ve stanici metra byste si měli zakoupit opakovaně použitelnou kartu Viva Viagem a nabít ji penězi. Jednosměrná jízdenka tak vyjde na 1,50 €. Ještě levnějším řešením je nabíjení pomocí Zappingu. Na kartu můžete vložit 3, 5, 10 nebo více eur. Tímto způsobem stojí jízdenka pouze 1,35 €. Vzhledem k tomu, že lisabonskou tramvajovou síť provozuje stejná společnost Carris, můžete stejnou kartu a jízdenky používat i v metru a autobusech. Nejlepší na tom je, že tyto jízdenky platí hodinu, nikoli pouze na jednu cestu. Pokud tedy chcete z lisabonské tramvaje vyskočit, můžete do hodiny znovu naskočit, aniž byste museli platit za další jízdenku.
Zdroj: beportugal.com
Řidiči a cestující
Trochu jiný pohled na to mohou mít místní, které romantika už nijak nebere a tramvaj berou jako přeplněný dopravní prostředek. Pro ně má jedinou úlohu: zajistit dopravu do práce. Jedna z místních dam se poněkud neurvale drala ven, protože „uvízla“ uprostřed lidí v uličce a potřebovala vystoupit. Cestou něco naštvaně portugalsky drmolila.
Naopak řidiči, kteří vědí, že se každodenně stávají hvězdami pro fotografy, klidně přibrzdí, aby si fotograf mohl udělat lepší záběr. Ve hře bezesporu bude i bezpečnost. Strávil jsem fotografováním a životem u kolejí tramvají linky č. 28 několik dnů a bylo běžně vidět, že řidič počkal na dobíhajícího cestujícího. Každý, komu takhle řidič někdy vyšel vstříc, a nemuselo to být v Lisabonu, ví, že jde o velmi příjemné a užitečné gesto. Zpoždění sice bylo běžné, mimo jiné i proto, že tramvajové koleje vedou místy v úzkých uličkách, kde je i automobilový provoz, takže se tramvaje dostávaly do zácpy.
Remodelado a Articulado
V Lisabonu jezdí dva druhy tramvají. Nejznámější jsou ty staré, kterým se říká „Remodelado“. Patří mezi ně i ikonická „osmadvacítka“. Ostatní tramvaje se od „Remodelado“ liší. Jsou to moderní tramvaje Siemens, kterým se říká „Articulado“. Jezdí pouze v rovinatých částech města, například tramvaj č. 15 mezi Praça da Figueira a Belémem.