K proslavenému vraku amerického letadla se můžete dostat dvěma způsoby. Pěšky lávovou pouští asi 3 km, nebo speciální autobusovou linkou, která jezdí mezi nejbližším parkovištěm a vrakem. Protože se jedná o turistickou linku, která jezdí jen ony 3 km, nechá si to náležitě zaplatit. Proto jsme šli pěšky. Ač to tak nevypadá, tak černá lávová poušť má svou atmosféru.
Douglas C-117D
Samotná scéna vypadá skutečně dramaticky, okolo není nic, kromě zničeného trupu letadla. Není divu, že si vrak zahrál ve filmech a sklízí lajky na sociálních sítích. Po letadle se na skateboardu projel Justin Bieber při natáčení klipu I'll Show You. Není jediný, kdo se na něm nějakým způsobem vyřádil. Díky tomu, že se z něj stal oblíbený turistický cíl, je hliníkový drak trupu oblepen samolepkami, objevily se i stopy po sprejerech. „Podle jednoho z majitelů pozemků, farmáře Benedikta Bragasona, se rozhodli uzavřít silnici, protože chování návštěvníků v oblasti nebylo přijatelné,“ napsal redaktor Iceland Magazine.
Historie nehody
Letadlo, které bylo účastníkem nehody, letělo 21. listopadu 1973 z letiště Hofn Hornafjördur na námořní leteckou stanici Keflavik poté, co dodalo zásoby pro radarovou stanici ve Stokksnesu. Z hlediska Američanů byla během studené války letecká základna v Keflavíku extrémně důležitá, neboť ležela zhruba na půl cesty mezi USA a Evropou. Existují nejméně tři verze vysvětlující, proč k nehodě došlo. Podle jedné se letadlo setkalo se silnou námrazou a posádka byla nucena přistát.
Prohlídněte si zřícený letout na vlastní oči.
Islandské lávové pouště
Láva je na Islandu všudypřítomná.
„Krajina lávových pouští působí vskutku silným dojmem. Některé pouště mají povrch celkem hladký, nejvýš s naznačenými lávovými provazci. Takovým poměrně schůdným pouštím se říká na Islandě helluhraun. Zcela jiný je takzvaný apalhraun. Který vypadá jako tříšť ker při jarní povodni. Lávové desky jsou vzpříčeny jedna proti druhé, takže povrch lávového proudu je zcela neschůdný terén.“ V zemi sopek a ledovců. Knihu, která vyšla roku 1957, napsali členové české přírodovědné expedice. Letoun ale neleží na klasické lávové poušti, nýbrž na černém písku pláže Sólheimasandur, kterou tvoří erodovaná zrnka lávy.
Druhá, pravděpodobnější, poukazuje na chybu pilota. Při chronicky známých špatných povětrnostních podmínkách minuli piloti v mlze keflavické letiště a když bylo jasné podle stavu paliva, že jsou jinde, než mají být, přepnul pilot ve stresu přívod paliva na záložní prázdnou nádrž. Podle většiny zdrojů přeletěli 100 km, nicméně vrak letadla a letiště v Keflavíku jsou vzdušnou čarou zhruba 170 km od sebe. Nejpravděpodobnější je nějaká mechanická závada, nicméně přesné důvody ani podrobnosti nehody oficiálně známy nejsou. Nouzové přistání se povedlo, všech 7 členů posádky přežilo. Američané pro ně vyslali záchranný vrtulník, ale letoun nechali napospas přírodě a místním. Toho měl využít místní farmář, který ještě rok jezdil na pohonné hmoty z nádrže, na níž měl nešťastný pilot původně správně přepnout.
Kones US army na Islandu
Americká armáda ukončila svoji činnost v září 2006. Důvodem byl přesun vojáků na další lokality, probíhaly totiž války v Afghánistánu a Iráku. Zároveň tak americká ekonomika ušetřila 250 milionů dolarů ročně. „Islandská vláda je tímto rozhodnutím zklamána nejen z důvodu obavy o bezpečnost, ale i z toho důvodu, že v důsledku odchodu amerických vojáků přijde o práci asi 600 Islanďanů. Po odchodu Američanů byla základna v Keflavíku uzavřena,“ píše Veronika Gášková ve své diplomové práci. Tím byla napsána poslední kapitola příběhu letecké nehody se šťastným koncem.
Zdroje: Gášková V.: Americké vojenské jednotky na Islandu a jejich vliv na islandskou literaturu, Iceland Magazine