Čínský rychlovlak obecně přezdívaný Maglev (magnetic levitation) je řádově dražší než zdejší metro, které vykoná stejnou službu, totiž dopraví vás z letiště do města. Drahá jízdenka je logická, vlak jede mnohem rychleji, ale hlavně po jiné, speciálně stavěné trati. Dokonce ani slovo „jede“, není zcela na místě, neboť se spíše vznáší několik centimetrů nad kolejnicemi.

Zdroj: Youtube

Tichá rychlost

Pokud se těšíte, že při rychlosti 300 km za hodinu uvidíte za okny krajinu, pomalu se měnící v rozmazanou čmouhu, budete zklamaní. Maglev v Šanghaji spojující letiště Shanghai Pudong a Longyang Road ve východní části města má to svou logiku. Pro podnikatele je totiž rychlé spojení mezi letištěm a městem vítaným bonusem.
Město z oceli a skla je jedním z čínských symbolů prosperity (což se odráží i na zdejších cenách) a samotná Čína patří k průkopníkům vysokorychlostních železnic. Zdejší „magnetický vlak“ patří mezi nejrychlejší vlaky světa. Je extrémně tichý, protože díky magnetické levitaci neexistující kola na kolejích, „nedrncají“ a pohyb je extrémně plynutý.

Rychlostní rekordy

Rychlost je tak plynulá, že nebýt informační cedule ve vagonech, tak si cestující ani neuvědomí, že překročili rychlost 300 km v hodině, což už je vzletová rychlost dopravních letadel. A to zdejší vlak dokáže jet ještě o 200 km rychleji. Rekord jeho jízdy byl 501 km za hodinu. Americká CNN spekulovala, že bude jezdit ještě rychleji. Podle ní se mělo jezdit rychlostí přes 600 km v hodině. Při nejvyšších dopravních (tedy ne těch na rekord, to nejezdí plně naložený cestujícími) rychlostech, to už přece jen trochu hází. Projekt Shanghai Transrapid si vyžádal 10 miliard jenů (1,33 miliardy USD).

Je logické, že touto rychlostí není možné jet celou dobu. Při výjezdu a příjezdu do stanic je nutno zpomalit. Zatímco u nás se o spojení vlakem mezi Prahou a Letištěm Václava Havla mluví po desetiletí, Šanghaj už rychlovlakové spojení má od roku 2002 (ostré testy) a pravidelný provoz od roku 2004. Čína v tomto případě nediskutuje, ale jedná. A to i přesto, že v Šanghaji je měkká půda a betonové piloty, po nichž vede trať, bylo nutno speciálně zabezpečit proti jejímu sesedání.

Princip magnetické levitace


Zvednutí vlaku nad kolejnice je možné díky odpudivým účinkům silných magnetů. Základem jsou supravodivé magnety zabudované jak ve vlaku, tak v trati. Maglev má místo kol, speciální systém magnetů, včetně speciálně přizpůsobených lineárních motorů, a pohybuje se několik centimetrů nad kolejnicí. Hlavní „brzdou“ je odpor vzduchu, proto existuje provozovat v budoucnu tento způsob dopravy v tunelech s extrémně řídkým vzduchem.


Zdroje: Monorail Society, Seznam zprávy, CNN, Maglev Board