Zadání rady města Gateshead bylo jednoduché; vytvořit ambiciózní umělecké dílo, které se stane mezníkem charakteru regionu. Vítězný návrh Antonyho Gormleyho je nyní jedním z nejsledovanějších uměleckých děl na světě. Není to proto, že by stálo v prestižní umělecké galerii, ale proto, že sochu uvidí i člověk, které se o umění nijak nezajímá. Člověka jedoucího po hlavní silnici A1 totiž přímo praští do očí. S rozpětím křídel 54 metrů ji skutečně nepřehlédnete.

Každou sekundu ho vidí více než jeden člověk. To je 90 000 každý den nebo 33 milionů každý rok,“ uvádí město Gateshead na svých stránkách. Výrobu a montáž sochy zajišťovala společnost Hartlepool Steel Fabrications. Anděl byl převezen na místo instalace a vztyčen 14. února 1998 a v současnosti tvoří neodmyslitelnou dominantu a zároveň zdaleka viditelný orientační bod.

Narození Anděla znamenalo začátek velkých změn v naší městské části a vlastně i v širším regionu. Byl to katalyzátor kulturní regenerace,vysvětluje rada města Gatesheada připomíná, že dalšími počiny byl například unikátní Most tisíciletí. Podle nich je Anděl severu součástí identity Gateshead stejně jako Socha svobody v New Yorku a nyní už tvoří její nedílnou součást.

Ne každý byl nadšený

Stejně jako například při výstavbě Eiffelovy věže, bez které si Paříž už neumíme představit, tak i v případě Anděla severu se našli lidé, kteří stavbě nefandili. Ozývaly se hlasy tvrdící, že místo, aby se stala socha ozdobou bude naopak město hyzdit. Kontroverzní materiál a místo sochy byly odsuzovány.

Podívejte se na Anděla severu kamerou drona.

Zdroj: Youtube

Každou sekundu ho vidí více než jeden člověk. To je 90 000 každý den nebo 33 milionů každý rok

radní města Gateshead

Stotunové tělo

Váží celkem 200 tun, přičemž na samotné tělo připadá 100 tun oceli a na každé z křídel 50 tun. Je v něm dost oceli na výrobu 16 dvoupatrových autobusů nebo čtyř tanků Chieftain. Tento typ byl v 60. letech a 70. letech jedním z hlavních bojových tanků Spojeného království. Podle odhadů vydrží více než 100 let a měl by bez problémů odolat větru přesahující rychlost 160 km za hodinu. To, co vidí návštěvník, je socha, ovšem nevidí 20 metrů velké betonové piloty pod ní, které Anděla severu kotví ke skále. Materiál je speciální ocel z oceli Cor-ten odolné vůči povětrnostním vlivům, obsahující malé množství mědi, která na povrchu vytváří patinu.

Ocel je speciálně vyvinutá k tomu, aby odolala povětrnostním vlivům a nepotřebovala nátěr. Obrovské části Anděla - až šest metrů široké a 25 metrů dlouhé - byly na místo dopraveny nákladním autem. Samotná akce díky policejnímu doprovodu vypadala jako důležité státní návštěvy. Celkové náklady se vyšplhaly na 800 000 liber, což by v přepočtu na současný kurs bylo neuvěřitelných 23 562 500 korun. Na jedinou sochu, které se vlastně stala svým způsobem „majákem“, to rozhodně není málo. U Anděla severu je místo pro 26 aut a čtyři místa pro invalidy. Zároveň je zde prostor pro parkování dvou autobusů, a samozřejmostí jsou i stojany na parkování kol.

Zdroje: ateshead.gov.uk