Létání se stalo již natolik obyčejnou záležitostí, že se málokdy ozve potlesk pilotovi, který přistane během svého rutinního letu. Přesto jsou možná situace nebo místa, která vás nutí zapřemýšlet, jestli to tentokrát skutečně vyjde a vy se bezpečně dostanete na zem anebo naopak z ní. Na letištích Evropy můžete čekat mnoho kuriozit. Lidé se totiž rozhodli létat napříč nepříznivým podmínkám!
Na vrcholu Francie
Nejkratší runwaye světa jsou obvykle umístěny buď na ostrovech, nebo naopak vysoko v horách. V Evropě platí obojí. Jednu z nejkratších přistávacích ploch pro letadla najdete v mlžných výškách francouzských Alp. Dva tisíce metrů nad hladinou moře přistávají letadla s nadšenci zimních sportů na malém altiportu Courchevel, jehož 537 m dlouhá runway se stala již čtyřikrát konečným bodem některé z etap při závodu Tour de France.
I v celosvětovém žebříčku se 4 z 5 evropských letišť umístila jako vysoce nebezpečná:
Když vám letadlo čechrá vlasy
Nejznámějším letištěm s nejkratší drahou, která se stále ještě využívá ke komerčním účelům, je také územím Evropy, přestože je od ní na hony vzdálen. Mezi turisty populární Juancho E. Yrausquin na holandském ostrově Svatý Martin v Karibiku, mohou létat pouze piloti se speciálním výcvikem. Přistát totiž na 400 metrech není jen tak! Pokud při jednom ze dvou příletů budete zrovna na pláži Maho, naskytne se vám nevídaný a přitom nebezpečný pohled. Kvůli krátké přistávací ploše původně určené jen pro menší armádní stroje, musejí letadla letět hodně nízko, proto je také možné zachytit letící letadlo s vysunutým podvozkem nebo zažít sílu vzduchu kolem po jeho průletu. V minulých letech musela být vybudována bezpečnostní opatření právě kvůli hledačům adrenalinu, kteří za letadlem běhali, několikrát při tom totiž přišli o život.
Nač plýtvat betonem
Ještě o krok dál to vzal ostrov Barra u skotského pobřeží. Tam letadla dosedají přímo na veřejnosti přístupnou pláž Traigh Mhor. Ačkoli jako nouzové místo jsou snad všechny pláže světa vhodné pro přistání, pouze tady k tomu mají oficiální povolení. Letiště je v provozu již od konce 70. let, a pokud chcete na ostrov vyrazit, je třeba dostat se nejdřív do Glasgow. Stejně jako v případě Courchevel, jedná se spíše o altiport, kam nemají přístup veliká letadla.
Dopraví špička v Gibraltaru
Runway, jež se musí potýkat s územními problémy, najdeme i na jižním pobřeží Evropy. I uzounké britské území Gibraltaru muselo najít svou vlastní cestu při budování letiště. A to doslova - runway tam totiž křižuje silnici! Vzhledem k tomu, že je to také jediná cesta z letiště, si můžete být jisti, že specifické uspořádání rozhodně uvidíte na vlastní oči. Oproti tomu samotná délka runwaye přes 1 700 m je vcelku standardní pro menší letiště a letadla.
Červené cedule na ostrově Barra jsou jedinou bezpečnostní překážkou příchodu na pláž během přistání:
Káva pod koly přistávajícího letadla
Ale to pořád není nic oproti jednomu z údajně nejnebezpečnějších míst na přistání v Evropě. Divoké povětrnostní podmínky, hornatý terén, runway postavená na sloupech. Funchalské letiště na Madeiře při každém příletu testuje schopnosti pilotů, stejně jako na přelomu tisíciletí testovalo schopnosti stavebních inženýrů. Ti museli vyřešit, jak postavit přes tři kilometry dlouhou runway na ostrovech, kde se rovné plochy hledají jen stěží.
Maximální délka příletové plochy, kterou šlo vybudovat na zemi, činila kolem 1600-1700 m, což není špatné pro menší areály, jako je tomu v Gibraltaru, ale pro vytíženou Madeiru byla délka nedostatečná. Stavitelé tedy přistoupili k extrémnímu kroku - druhá polovina plochy stojí na sloupech. Pod runwayí si můžete dát kávu, nakoupit dárečky pro přátelé doma, projet autem a hlavně zažít přílet i odlet letadla opět z jiného úhlu...
Tak co? Kam vyrazíte vy?