Rovná práva pro muže a ženy v partnerství, v práci a ve společnosti, jeden by si řekl, že ještě není hotovo, ale jsme na dobré cestě. Nebo ne? Mezi částí mladých lidí jsou zpět v kurzu tradiční role.

Ideál z amerických padesátek

„Žena má v životě dvě otázky: Co bych si měla vzít na sebe a co bych měla vařit?“ to je slogan z americké reklamy z padesátých let. V té době muž obvykle nosil domů peníze, žena se starala o domácnost, vždy stála za ním, starala se o blaho a vždy dobře upravená a načančaná.

Zpátky na scéně

Jeden by řekl, že to je dávno přežitý model a ono ne, je to nový trend na TikToku a Instagramu. Tradwives, tedy tradiční manželky nebo ženy v domácnosti, jsou název pro mladé influencerky, které prezentují jako nejžádanější životní cíl péči o domácnost. Název pochází ze složeniny anglických výrazů traditional wife, tedy tradiční manželka.

Zdroj: Youtube

Vystoupily z minulosti

Mnoho influencerek na scéně tradwife vypadá jako postavy ze starých černobílých filmů. Usedlé šaty se zástěrou z přírodního lnu, květované halenky a široké, dlouhé sukně. Obklopené šťastným davem dětí zadělávají v dřevěných miskách kvásek, láskyplně přesazují kytičky a neúnavně vychvalují požehnání tradičního života slovem i písmem.

Tradiční role

Velká část těchto účtů pochází zejména z USA. Často jsou vysoce nábožensky založené, tradiční rozdělení rolí vnímají jako Bohem dané a ženu jako podřízenou muži. Ale na rozdíl například od cosplayerů, kteří si na konci akce svléknou brnění a vklouznou zpět do džínů a triček, se zdá, že tyto ženy žijí svou rolí 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Bohužel se zdá, že to není jen nějaká neškodná hra. Zejména v USA je tento trend často spojován s extrémní pravicí a snaží se o propagaci patriarchální struktury a nerovnováhy moci, kde ženy mají menší hodnotu než muži a musí se podřizovat.

Jsou i v Evropě

Tradwives nejsou zdaleka jen fenoménem Ameriky, vyskytují se i v Evropě, například v sousedním Německu. Jednou z nich je například Carolina Tolstik, pod jménem Malischka sdílí svůj každodenní život, tedy spíš ukázku z něj, na sociálních sítích. 27letá bývalá učitelka na základní škole žije již několik let na Mallorce se svým přítelem a sama sebe popisuje jako Stay at home girl, tedy děvče, co zůstává doma.

Považuje se za feministku

Její příspěvky na TikToku jsou podle ní přehnané a vtipné a sama se považuje za feministku. „Nikdy bych neřekla, že jsem proti rovnoprávnosti žen. Naopak si myslím, že každý by měl dělat to, co ho dělá šťastným. A pro mě to zahrnuje volbu být ženou v domácnosti. Dostávám neuvěřitelné množství příspěvků od žen v domácnosti, které říkají: Konečně si nás někdo všimnul,“ tvrdila Tolstik v rozhovoru, kritiku si nepřipouští. „Myslím, že je za tím vlastní nespokojenost pisatelů. Nenávistné komentáře se vždy objeví, když vás něco nějak zasáhne. Když má někdo za sebou náročný den, osm hodin v kanceláři a jede domů v dešti a pak vidí někoho na internetu na sluníčku, jak peče dort a říká, že takhle vypadá každodenní život, tak mě začne kritizovat.“

Vydělávat má muž

K trendu patří i to, že žena je muži poslušná a je na něm finančně závislá. „Jsem opatrná před muži, kteří vždy očekávají, že žena bude pracovat, a myslí si, že je obzvláště skvělé, když je žena finančně nezávislá. Takoví muži dospěli k závěru, se chtějí vyhnout odpovědnosti,“ můžete se například dočíst v příspěvcích tradwives.

Kdo to platí?

Když se ale podíváte na příspěvky, ukazující šťastné rodiny, velkolepé domy, zahrady, zvířata a dokonale vybavenou domácnost, musíte si položit otázku: Co za tím je a kdo to financuje? Na to si nevyděláte tím, že se budete starat o domácnost a péct koláče. Tuto otázku nechávají influencerky rády otevřenou, stejně jako jestli nemají chůvu nebo někoho, kdo jim pomáhá s domácností.

Káže vodu, pije víno

Carolina Tolstik se v rozhovoru netají tím, že je sama finančně nezávislá a že k práci v domácnosti seriózně pracuje i jako influencerka: „Můj každodenní život se také skládá z filmů, stříhání videí, diváci vidí jen malou ukázku. Všechno, co je za tím, spolupráce, smlouvy a všechny detaily, to vidět není. A proč taky, myslím, že by nikoho z mých diváků nezajímalo, jak sedím šest hodin před notebookem.“
Inu i u fenoménu Tradwife platí, že není všechno zlato, co se třpytí a co vidíte na internetu, je třeba brát s rezervou.