Skandinávský provozovatel lyžařských středisek byl jedním z úplně prvních na světě, kdo s rolbami jihotyrolského výrobce přešel na speciální palivo HVO 100, které se pomalu dostává i na české benzinky. Dnes se rychle přidávají další střediska, severoitalská, rakouská, švýcarská i francouzská. Jsou jimi i Čechům dobře známý Maiskogel (Kaprun) nebo Planai-Hochwurzen-Bahnen (Schladming).

Začali to ve Švédsku

Všichni by se mohli učit od Švédů. „Náš SkiStar přeměnil všechny rolby na bezfosilní. Otevřeli jsme uzávěry palivových nádrží, natankovali HVO 100 a bylo to,“ uvedl Per Granås, ředitel nákupu. Skandinávci, Rakušané i další chtějí ukázat, že být udržitelným lyžařským střediskem nemusí být vůbec těžké. Ti, kteří už mají nějaké zkušenosti s používáním obnovitelného paliva HVO, je ochotně sdílejí.

Rostlinný olej (HVO) se vyrábí z odpadních a zbytkových materiálů, jako jsou recyklované rostlinné oleje a odpadní živočišné tuky, rafinované pomocí vodíku. Ve srovnání s konvenční naftou HVO uvolňuje méně emisí skleníkových plynů, což z něj činí udržitelnější a ekologičtější variantu. Jeden z lídrů „rolbového“ trhu, jihotyrolský Prinoth začal používat v rolbách Stage V nové palivo místo klasické nafty nebo v kombinaci s ní.

„SkiStar zahájil používání HVO 100 s 20 rolbami už během zimní sezóny 2015-16 a do roku 2019 používalo HVO všech 35 vozidel odpovědných za přípravu sjezdovek pro světový pohár Audi FIS Ski World Cup v Åre. V současnosti SkiStar využívá obnovitelné palivo se 72 rolbami a 300 auty, nakladači a bagry,“ uvedl Per Granås.

Maiskogel zkoušel v sezoně 2022/23

Maiskogel měl první zkušební sezonu s HVO 100 2022/23. „Nic se nezměnilo. Nic se nemuselo modernizovat ani upravovat. HVO je dražší než nafta, ale pro firmu je to investice do udržitelnosti,“ uvedl šéf tamních rolbařů Alois Kappler.

Planai-Hochwurzen-Bahnen zcela přešel na používání HVO pro celou svou flotilu 76 vozidel (27 z nich jsou rolby), už v lednu 2024. Než to ale udělali, chtěli mít jistotu, že jde skutečně o udržitelnou alternativu ke konvenční naftě. Proto už rok před tím koordinovali studii společně s Technickou univerzitou ve Štýrském Hradci v Rakousku. Porovnávali během čtyř měsíců emise CO2 dvou roleb Prinoth Leitwolf, z nichž jedna používala konvenční naftu a druhá HVO.

Jak to dopadlo? „Špičkový výkon a 89% snížení emisí CO2, což je podle mého názoru velmi dobrý příspěvek k ochraně klimatu. Takže naprostý úspěch,“ prohlásil Johannes Khinast z Institutu procesního a částicového inženýrství TU Graz o výsledku studie. S tímto bezfosilním palivem jsou emise uhlíku tedy nižší skoro o 90 procent, emise prachu o 33 procent, emise oxidu dusnatého o 9 procent, emise uhlovodíků o 30 procent a emise oxidu uhelnatého o 24 procent.

Motory bez úprav

Prinoth stejně jako ostatní uvádí, že díky konstrukci jejich motorů pro rolby poslední generace lze přechod z jednoho paliva na druhé provést bez jakýchkoli úprav. Provoz a výkon roleb není při používání HVO nijak ovlivněn. Stejně jako SkiStar i Planai-Hochwurzen-Bahnen hodnotí přechod na ekologické palivo za snadný.

Zdroj: Youtube

Jedním z klíčových prvků změny vozového parku na HVO je mít spolehlivý zdroj paliva. HVO je každým rokem dostupnější, i když v Evropě je stále o 5-20 centů na litr dražší než konvenční palivo. Aby bylo zajištěno, že palivo HVO je vysoce kvalitní produkt, musí splňovat mezinárodní normu EN 15940 v Evropě a normu ASTM D975 v USA.

Právě vyšší cena HVO 100 je zatím jednou z překážek, aby na nové palivo přešli automaticky všichni operátoři vleků po celé Evropě. Spotřeba paliva vozového parku roleb je extrémně vysoká. Například ve Švýcarském Schilthornu (Mürren, Lauterbrunnen – 51 km sjezdovek) spotřebuje jedno vozidlo přibližně 30 až 35 litrů paliva za hodinu. Takže jen na jednu rolbu může být hodina spotřeby HVO až o 14 eur dražší. Jestliže na Schilthornu spotřebují za zimní sezónu v průměru 220 000 litrů paliva, tak jen malý nárůst ceny za litr HVO 100 může v konečném výsledku znamenat nárůst skoro 90 000 eur.

Snadný přechod na nové palivo si tak mohou dovolit zejména velká a bohatá střediska nebo ta, která velmi dobře hospodaří a plánují dopředu.