Ale to není všechno, začala inovace sněžných roleb a chystá se i kompletně nové zázemí. V prostoru stadionu vyrostou nové šatny, zázemí pro rolby a také krytá víceúčelová místnost.

Už v této zimní sezóně díky prostředkům získaným z nadace ČEZ posílil provozovatel Jizerská o.p.s., která se na Jizerkách stará o úpravu 250 kilometrů běžkařských tras, klasické zasněžování na stadionu o jedno sněžné dělo. Celkem tak budou mít na tuto zimu k dispozici devět kusů zasněžovací techniky. „Jsme připraveni, a jakmile to teploty dovolí, začneme naplno zasněžovat,“ uvedl ředitel Jizerské o.p.s. Martin Kunc pro Jiz50.cz.

Teď začátkem prosince se pak na stadionu v Bedřichově objeví revoluční novinka, na kterou organizátoři nejvíc spoléhají. Zasněžovací technologie Snow PRO 70 od severoitalské společnosti Demaclenko, která umí vyrábět technický sníh i při teplotách nad bodem mrazu. Zařízení za přibližně osm milionů korun dokáže vyrobit 70 m3 sněhu za 24 hodin. Zařízení má dlouhodobě zajišťovat a garantovat běžcům na lyžích zhruba kilometrový okruh po celou zimní sezónu bez ohledu na aktuální teploty.

První místo pro běžkaře u nás

Bude to první místo v ČR, kde bude tato technologie využívána pro běžkaře. Protože efektivita technologie je o dost nižší než klasické zasněžování, jakmile teploty klesnou pod bod mrazu, nahradí ji právě ta tradiční zasněžovací technika.

Demaclenko je součástí velké mezinárodní korporace, která vyrábí mimo jiné nejmodernější lanovky Leitner nebo Poma a výkonné sněžné rolby Prinoth. Systémy Snow Pro nejsou klasickým sněžným dělem, ale jsou trvale instalovány v kontejnerech a jsou k dispozici v různých velikostech a různých maximálních denních výkonech od 70 m³ až do 360 m³. Po dodání se nemusejí nijak sestavovat, vyškolení provozovatelé je mohou rovnou použávat, což umožňuje jejich snadné nastavení a rychlé uvedení do provozu - systém plug & play.

Zařízení funguje jako mrazák, který vyrábí drobné zmrzlé sněhové krystalky. Ty se vyhazují ven, kde vytvářejí velké sněhové hromady, v nichž si udržují nízkou teplotu a neroztají. Vodu budou v Bedřichově čerpat pouze z nedaleké retenční nádrže, kam se na jaře z velké části opět vrací, když sníh taje.

Bez jakékoli chemie

Jsou jedinými produkty svého druhu, vyrobenými výhradně v Evropě, vyžadují pouze vodu, vzduch a energii bez chemických přísad ani jiných látek a mají velmi jednoduchou obsluhu. Garantují tak sníh po celý rok bez ohledu na klimatické podmínky, umí různé typy sněhu od suchého prachového, přes mokrý jarní až vločkový led.

Organizátoři na Bedřichově v následujících letech ještě rozšíří zasněžování až k rozcestí U Buku. Vznikne tak zhruba 4 kilometrový okruh, který budou podle Kunce schopni pokrýt efektivně technickým sněhem. Budou mít sedm zasněžovacích tyčí s centrální vzduchovou technikou dole na stadionu tak, aby zasněžování nerušilo ve vyšších partiích přírodu.

Zdroj: Youtube

Celý systém je prý koncipován velmi šetrně, aby v létě běžný návštěvník nic nepoznal.. Rozcestí U Buku je položeno téměř o 100 metrů výše oproti stadionu v Bedřichově a prodloužení zasněžování tak zajistí pohodlnější nástup na Jizerskou magistrálu.
Na úpravu Jizerské magistrály jsou k dispozici celkem 4 rolby, dvě rolby sídlí v Bedřichově, jedna na Jizerce a jedna pod Protrženou přehradou. Díky tomu je pak možné efektivně upravit všech 250 kilometrů stop v poměrně krátkém čase.

Rolby dostávají gumové pásy

Loni navíc pořídili novou čtyřkolku, která umožňuje úpravu i při nižší sněhové pokrývce.
Rolby také dostávají gumové pásy (dvě už je mají), což umožní strojovou úpravu při nižší sněhové pokrývce, sníží spotřebu nafty, časovou náročnost úprav a zajistí kvalitnější a pevnější podklad tras. Mimochodem cena gumových pásů pro jeden stroj vyjde zhruba na milion korun.

Inovace se dotknou i Jizerské 50. Pro nadcházející ročník je připravené nové zařízení, které umožní vytvořit 4 stopy jednou rolbou. Velkou plánovanou investicí je také nové zázemí, které mimo šaten, WC a sprch nabídne krytý víceúčelový prostor i nové moderní garáže pro rolby na úpravu Jizerské magistrály, a zajistí tak běžkařům výrazné zvýšení komfortu. Projekt má už platné stavební povolení a bude realizován v nejbližších letech.