František Janeček, český vynálezce, konstruktér a zakladatel firmy Jawa se narodil 23. ledna 1878 v Klášteře nad Dědinou. V otci, který byl fanda do techniky, měl podporu v technickém vzdělání, které absolvoval jak u nás, tak v Nizozemí. Nakonec se v něm projevil nejen technický talent, ale i inovátor, který má za sebou celou řadu vynálezů. „Janeček pro armádu připravil odstředivý vrhač min, odstředivý zapalovač pro dělostřelecké granáty či balistické kyvadlo pro zkoušení jejich citlivosti. Jeden z nejdůležitějších Janečkových vynálezů pro armádu byl nárazový ruční granát Jeden z mnohých byl o ruční granát,“ píše Filip Kadlec v publikaci Historie a modely Jawy. Janečkovy granáty měly hmotnost 500 g (útočný) a 615 g (obranný).
Otec zakladatel
Co má společného motocykl Jawa a ruční granát? Právě Janečka. Granáty vydělaly Janečkovi dost na to, aby si mohl dovolit rozšířit výrobu. V Týnci nad Sázavou založil slévárnu, která později pracovala pro výrobu legendárních motocyklů. Ovšem nejprve musel přijít rok 1927, během kterého skončily vojenské zakázky. Nemilá byla taky událost o rok dříve, kdy při převozu ručních granátů z Janečkovy Zbrojovky, došlo k výbuchu. Ten měl za následek smrt tří lidí, dvou vojáků a jednoho náhodného kolemjdoucího. Stalo se mu přesně to, čemu se říká být ve špatný čas na špatném místě.
Od zbrojovky k motorkám
Společnost se potýkala s existenčními problémy, a tak se František Janeček rozhodl vyrábět vlastní motocykly a zakoupil licenci na německý motocykl značky Wanderer. Podle všeho společnost prodala licenci pod tlakem německé Dresdner Bank, kde měla společnost úvěr 5 milionů marek. Je vidět, že se banka starala, aby úvěr nezůstal nesplacen. Už roku 1929 začíná vyrábět první motocykl Jawa, přičemž jméno se skládá z Janečkova příjmení a názvu licencované motorky. O rok později se nechává Janeček patentovat jak název, tak logo nově vzniklé řady motocyklů. „Zbrojovka ing. Františka Janečka se v roce 1937 rozhodla rozšířit své zázemí přikoupením bývalé přádelny v Brodcích. Tento objekt byl přestavěn a tato podoba tvořila základ dnešní podobě firmy Jawa,“ dodává Kadlec ve své knize.
Známá motorka v Indii
Během pobytu v Indii jsem obdivoval motorky Royal Enfield, původně britské značky s nepřetržitou výrobou, byť dnes už se jedná o indickou společnost. Tahle značka existuje bez přestávky od roku 1901. Ale když u chodníku stála zaparkovaná Jawa, taky indické výroby, přece jen se ve mně probudilo národní sebevědomí. Asi podobně, jako když jsem na sousoší malajských vojáků zaznamenal lehký kulomet, který měl původ v brněnské zbrojovce.
Legendární lehký kulomet BREN se stal jednou z velmi úspěšných druhé světové války. Samotný název odkazuje k Československu, protože je složeninou slov BRno a ENfield. Ano, stejný Enfield, který vyráběl i motorky. Vypadá to, jako kdyby zbraně a motorky měly k sobě nějak podivně blízko.