Smrt zachraňuje životy

Všechny zásadní vynálezy, a padák je jeden z nich, jsou lemovány neúspěšnými pokusy, jež předcházely těm úspěšným. Připomíná to proslulé cimrmanovské hledání neprošlapaných cest, aby se dalo říct, „tak tudy ne“. To platí během celé lidské historie, od správného složení střelného prachu v Číně až po stovky různých vláken, které zkoušel Edison, než pro svou žárovku našel ideální žhavící spirálu. O tom, že létaní, nebo alespoň bezpečné padání, není bez rizika, se přesvědčil už bájný Ikarus, kterému slunce rozpustilo vosk spojující jednotlivá pera jeho křídel.

Rodák ze Štětí

Franz Reichelt se narodil do německy mluvící rodiny 16. října 1878 v severočeském Štětí, kde ale nezůstal. Jako vyučený krejčí se rozhodl dobýt svět z města módy, Paříže. Tak si své německé jméno nechal „pofrancouzštit" na François. Když se v roce 1911 dozvěděl o štědré nabídce 10 000 franků, kterou nabídl Colonel Lalance z francouzského Aéro-Clubu tomu, kdo vytvoří padák pro letce, jehož hmotnost nebude větší, než 25 kilogramů, bylo rozhodnuto. Takové peníze se neodmítají.

Byl krejčí se salonem na Rue Gaillon, takže šel pro něj tou nejlogičtější cestou. Chtěl z extrémně lehkých materiálů, jako je hedvábí, ušít sebezáchranný oblek. Ten by měl člověka snést bezpečně k zemi. „Inspiraci hledal Reichelt jinde, u Andrého Jacquesa Garnerina, který dokázal už v devatenáctém století sestrojit bezrámový padák. Ten byl však obrovský a těžký. Úkolem Reichelta tak jednoznačně bylo vytvořit zcela nový koncept, který se vejde s pilotem do stísněného prostoru za kniplem,“ píše autor pod zkratkou VH na svém blogu. Aby Reichelt dokázal, že má pravdu, vydal se na Eiffelovu věž.

Zdroj: Youtube

Jeho skok, kdy mu vlastnoručně ušitý oblek pomůže snést se z oblohy, přilákal dav zvědavců a dokonce i filmové kamery. Díky nim se jeho první, a bohužel i poslední skok zachoval na filmovém záznamu. Přestože měl možnost použít místo vlastní váhy figurínu, nevyužil ji a tím se dopustil smrtelné chyby. V minulosti, při pokusech s figurínami došlo k jejich zničení, takže zkušenost s tím, že jde o velmi rizikovou záležitost Reichelt měl.

Eiffelova věž

Počet dílů: 18 000 spojeno nýty

Váha: 7 300 tun

Výška: 300 m

Zajímavosti: na schodech proběhly cyklistické závody, do prvního podlaží vystoupil slon a kov s věže bude letos použit jako součást olympijských medailí.

Vynálezce to nakonec přisuzoval dvěma nedostatkům těchto pokusů. Figurína nebyla schopná jeho aparatus správně ovládat, neboť padák nemohla taháním za lana nasměrovat tak, aby ji při pádu zbrzdil. A pak nebyla dostatečná ani výška, ze které pokusy prováděl,“ udává blog na Seznam Médiu. Na záznamu je vidět, že vynálezce se skokem váhá, ale nakonec v 8. 22 minut vykročí do prázdna. Byla neděle 4. února 1912. Ten den Franc Reichelt ve věku 33 let zemřel.

Zdroje: Butry I., Marhold K.: Putování po Francii - Paříž a okolí, Vintage News Daily