Už v roce 2020 uzemnily natrvalo své stroje aerolinky Air France, Thai Airways či Hi Fly Malta. Po nich následovaly Malaysia Airlines a China Southern Airlines. Dalších 10 společností s těmito obry ještě létá, ale sedm jich aspoň část strojů A380 odstavilo. Nejvíc Singapore Airlines - celkem 12. S výjimkou Emirates, které dosud operují s obří flotilou 116 těchto letadel, ostatní mají už jen jednotky těchto letadel.

Airbus výrobu ukončil

Australský Qantas létá ještě s 10 A380, oznámil však, že do osmi let s nimi úplně končí. Tomu se přizpůsobuje i výrobce Airbus. Klíčovým momentem bylo, když jeho hlavní zákazník Emirates v roce 2019 zrušil velkou objednávku na 39 těchto dvoupatrových letadel. Nahradí je 40 menšími stroji A330-900 a 30 A350-900. Byl to jasný signál a Airbus ve stejném roce výrobu A380 ukončil.

A380 je skutečně obří mašina - délka 72,72 m, rozpětí 79,75 m, maximální vzletová hmotnost 575 000 kg. V běžném provedení pojme stroj 525 cestujících, ale certifikovan je na maximální počet 853. Na spodní palubě vedle sebe sedí ve třech řadách až 10 cestujících. Jenže ta impozantní čísla jsou draze vykoupena. Situaci nepomohl ani covid a dočasné omezení letecké přepravy.

Trendem jsou menší stroje

Hlavní problém, proč A380 postupně končí, jsou však peníze. Provoz obřích letadel je drahý a budoucnost nejistá. Trendem komerčního létání v postcovidové době jsou moderní, v podstatě poloviční stroje co do velikosti a kapacity, navíc s výrazně nižší spotřebou a letovými náklady celkově. Nižší počet cestujících na palubě umožňuje aerolinkám větší flexibilitu při "míchání" s letenkami.

Zdroj: Youtube

Výroba, provoz a údržba jsou extrémně drahé pro samotný Airbus. Výrobce by potřeboval zisk více než 90 milionů dolarů z prodeje každého letadla, aby pokryl odhadované náklady na vývoj programu ve výši 25 miliard dolarů. Cena 445 milionů dolarů za každý letoun však nestačila ani na pokrytí výrobních nákladů. A proto bylo s klesajícími objednávkami rozhodnuto o ukončení výroby.

Neodstatečná efektivita

Jedním z důvodů, proč A380 nedosáhlo komerční životaschopnosti, je právě to, co ho původně dělalo mimořádným a na začátku lákavým. Extrémně velká kapacita, která byla optimalizována pro systém "hub-and-spoke". Ten je založen na existenci jednoho logistického centra (hub = střed, náboj kola), ze kterého se paprskovitě obsluhují destinace (spoke = paprsek, loukoť).

Když byl tento systém koncipován, Airbus předpokládal, že bude prosperovat. Jenže to nakonec nevycházelo. Efektivita obřího letadla nebyla dostatečná. Ukázalo se, že širokotrupá dvoumotorová letadla nyní nabízejí podobný dolet a vyšší palivovou účinnost, což leteckým společnostem poskytuje větší flexibilitu při nižších počátečních nákladech.

Za hodinu 12 000 litrů paliva

Pojďme se teď podívat na ty náklady. Za hodinu letu spálí A380 12 000 litrů paliva. Za 10 hodinový let to je přibližně 120 000 litrů – nebo cca 100 000 USD při současných cenách. Jenže supermoderní B 787 spálí za hodinu jen 5 400 litrů. Dálkový let A380 vyžaduje 2 kapitány, 2 první důstojníky a 22 palubních průvodčích – celkem asi 30 000–40 000 USD. Údržba se pohybuje od 5 000 USD za kontrolu linky do 25 milionů USD za komplexní kontroly, v průměru 1 000 – 2 000 USD za letovou hodinu.

Historie A380

Sága A380 se netáhne nijak dlouho - zatím ´jen´ 17 let. Co to je proti takovým veteránům jako je například Boeing 747. První komerční leton A380 byl dodán v roce 2007 Singapore Airlines. 14 let poté, v prosinci 2021 dostaly poslední stroj Emirates. Nakonec tak Airbus vyrobil a dodal aerolinkám po světě 251 těchto unikátních strojů.

Letištní poplatky a poplatky za pozemní odbavení mohou činit 30 000–40 000 USD za let v závislosti na letišti. Náklady na leasing mohou dosáhnout 1,2–1,5 milionu USD měsíčně. Náklady společnosti Emirates, největšího operátora A380, jsou přibližně 30 000 USD za letovou hodinu. 14 hodinový let stojí přibližně 420 000 USD. Aby bylo možné pokrýt letové náklady 500 000 USD, musí A380 vygenerovat 1 000 USD na cestujícího, navíc s téměř plnou obsazeností.

A380 je tak sice obrem na obloze, ale zároveň i s obřími náklady. A vzhledem k tomu, že letecké společnosti porovnávají tyto náklady s příjmy, budoucnost A380 v zelenějším světě letectví bude nejistá. Přesto světová media nedávno tlumočila zajímavou zprávu - vedoucí oddělení civilních letadel společnosti Airbus Christian Scherer označil obnovení výroby Airbusu A380 za nepravděpodobné. Přesto ho úplně nevyloučil.