Most pojmenovaný po portugalském králi Ludvíku I., tedy portugalsky Luisi I. je úchvatný a dlouhý skoro stejně, jako celé královo jméno. To totiž zní: Luís Filipe Maria Fernando Pedro de Alcântara António Miguel Rafael Gabriel Gonzaga Xavier Francisco de Assis João Augusto Júlio Valfando de Saxe-Coburgo-Gotha e Bragança.

Nepřehlédnutelná dominanta

Ocelová dominanta Porta objevující se téměř na každé fotografii opravdu za snímek i zastavení stojí. Most se klene se svými dvěma úrovněmi a úchvatným ocelovým obloukem nad řekou Douro, a spojuje historickou čtvrť Rivero s městem Vila Nova de Gaia, jež se dnes už opticky stalo organickou součástí Porta. Navíc se tady stejně zastavíte na sklenku portského, právě tady totiž stojí vinné sklady, které se staly důležitou součástí turistického ruchu.

Most od Eiffela?

Původně měl být most „jednopalubní“, v roce 1879 ho navrhl sám Gustav Eifell, jenže projekt byl zamítnut z důvodů přílišného nárůstu obyvatelstva a obav, že by brzy přestal kapacitně vyhovovat. Takže i když nejčastější klišé s mostem spojované je Eifellovo jméno, pravda stojí trochu jinde. O rok později byla vypsána nová soutěž, dnes bychom řekli, že šlo o výběrové řízení, v němž zvítězil Eiffelův žák Théophil Seyrig. Ten spolupracoval s Eiffelem ještě před touto stavbou na mostu D. Maria. Druhý most je vzdálen asi 1 000 m na východ a nezapře jistou podobnost se slavnějším Ludvíkem I.

Zdroj: Youtube

Dne 21. listopadu 1881 byly veřejné práce uděleny belgické Société de Willebreok z Bruselu. Samotný Seyrig na stavbu dohlížel a 26. května 1886 začaly první váhové experimenty se zatížením 2 000 kilogramů na metr. V sobotu 30. října 1886 byla dokončena stavba hlavního oblouku a horní paluby, což mělo za následek nedělní inauguraci. A hned od pondělka, tedy od 1. listopadu 1886 začal pod správou vítězné společnosti fungovat mýtný systém, který se rovnal 4 reís na osobu. Následující rok byla slavnostně otevřena dolní paluba a projekt byl dokončen. Během obřadů most požehnal biskup D. Américo. 

Dvoupatrový most má horní patro vyhrazené vozům metra, které vyjíždí v Portu i na povrch, ve spodní části je vozovka určená automobilové dopravě. Obě patra jsou přístupná i pro pěší, neboť rozhled, který se z něj nabízí, je úchvatný.

Most Ludvíka I. v Portu je nejkrásnější v noci

Své kouzlo má i večerní až noční procházka křivolakými uličkami přímo pod mostem. Zapadající slunce bude prodlužovat stíny a nízko ležící slunce dodá celé scéně teplé barvy. Mimochodem tady vede i portugalská poutní cesta do španělského Santiaga de Compostela. Most je fotogenický ze všech stran a místní to vědí. Proto je kolem tolik kavárniček s výhledem. Pro dokonalou scénu lze využít u mostu zakotvené historické lodě s „portskými“ sudy. Pojedete-li do Porta rozhodně se projděte po mostě Ludvíka I a pokochejte se nádherným výhledem. Sedněte si na náplavce poblíž, mostu, dejte si dobrou kávu nebo výborné portské víno a potěšte se pohledem na elegantní křivky kovového velikána. 

Zdroje: Academia.edu, turistika.cz, portugal.com