Lodní doprava je považována za ekologickou, protože většina zboží se dopravuje po vodě. A to ať jde o zboží z Asie, zejména z Číny, nebo Ameriky. Přestože lodní doprava je poměrně velký žrout paliva, přece jen to vyjde ekologičteji, než doprava stejného oběmu zboží letadly.

Kvíz pro vzdělanější čtenáře: 10 otázek týkajících se lodí a lodní dopravy

Kvíz pro vzdělanější čtenáře: 10 otázek týkajících se lodí a lodní dopravy

V posledních letech se také výrazně rozvíjí technologie v oblasti lodní dopravy, aby se vyhovělo novým ekologickým standardům a zlepšila se operativní efektivita. Vývoj hybridních a plně elektrických lodí postupuje, i když pomaleji než v automobilovém průmyslu. Využití alternativních paliv, jako je zkapalněný zemní plyn (LNG) a dokonce solární energie, se stává stále běžnějším. Tyto inovace naznačují, že budoucnost lodní dopravy bude směřovat k větší udržitelnosti. "Prvotním a dodnes hlavním využitím zemního plynu v lodní dopravě je pohon tankerů, přepravujících po moři zkapalněný zemní plyn na dlouhé vzdálenosti. První loď tohoto typu byla uvedena do provozu v roce 1964," píše Enviweb.

Pro některé země, zejména pro ty s omezeným přístupem k pozemním a leteckým trasám, představuje lodní doprava nejen spojení se světem, ale i klíčový prvek ekonomického rozvoje. Díky své schopnosti efektivně překonávat velké vzdálenosti a spojovat trhy, bude lodní doprava i nadále hrát zásadní roli v mezinárodním obchodu a ekonomice. Ostatně i u nás slouží Labe i Vltava jako dopravní tepna pro lidi i zboží. Byť v mnohem menším měřítku.

Výše napsané, byť v menším měřítku, platí i pro vnitrostátní i mezinárodní říční dopravu. Lodní doprava tvoří v některých zemích extrémně důležitou dopravní tepnu, kterou není třeba příliš "opravovat" a budovat. Na rozdíl od tradiční silniční sítě.