Pop-artová ikona za humny
V říjnu minulého roku by Roy Lichtenstein oslavil své sté narozeniny, což je výročí, které si nenechali jeho obdivovatelé proklouznout mezi prsty. Například organizace Roy Lichtenstein Fundation se rozhodla zpřístupnit katalog Lichtensteinova díla veřejnosti a odkrýt a zkompletovat jeho uměleckou stopu v chronologickém pořadí. Divák tak může sledovat divoké proměny umělcovy tvorby. Prošel od horlivého studenta, přes učitele až po ostříleného umělce, který se nenechal svazovat konvencemi.
Dalším krokem, který organizace podnikla, bylo darování uměleckých děl několika muzeím. Nejvíce kousků, a to 95, obdrželo Albertina muzeum ve Vídni. Od 8. března je v jeho prostorách k vidění expozice nejen s těmito díly, je to tedy jedna z nejrozsáhlejších výstav Roye Lichtensteina vůbec. Obsahuje také jedny z jeho nejikoničtějších děl - Look Mickey a Popeye (Pepek námořník). Na výstavu do hlavního města Rakouska můžete vyrazit až do 14. července, kdy se dveře výstavy veřejnosti uzavřou.
Ben-day Dots
Ben-dey dots je tiskařská metoda pop artu.
Levná mechanická metoda tisku vyvinutá koncem 19. století a pojmenovaná po svém vynálezci, ilustrátorovi a tiskaři Benjaminu Henrym Dayovi mladším. Metoda spočívá v malých barevných bodech (obvykle azurové, purpurové, žluté a černé), které jsou různě rozmístěny a kombinovány, aby vytvořily stínování a barvy na obrázcích. Ačkoli jsou často srovnávány s polotónovými tečkami nebo dřívější postimpresionistickou malířskou technikou známou jako pointilismus, Ben-Dayovy tečky se vyznačují vyrovnanou velikostí a velmi záměrným rozložením, stejně jako spojením s masovou produkcí a komerčností.
Zdroje: minniemuse.com
Ani válka umělce nezastaví
„Nemyslím si, že jsem překonal jeho vliv, ale mé obrazy pravděpodobně nevypadají jako Picassovy; sám Picasso by se při pohledu na mé obrazy nejspíš pozvracel.“
Roy Lichtenstein
Roy Lichtenstein se narodil 27. října 1923 v New Yorku a již od dětství se zajímal o sci-fi, techniku a později i umění. Účastnil se také druhé světové války, po které dokončil svá studia na Ohio State University. Na univerzitě zůstal jako vyučující po další dva roky a odešel až v roce 1951. Hned následující rok, kdy se již pod vlivem Picassa zaobíral pohybem, vícepohledovostí a dekonstrukcí.
„Své vlastní obrazy maluji vzhůru nohama nebo bokem. Často si ani nepamatuji, o čem většina z nich je… Samotné předměty nejsou to, co mě zajímá,“ řekl o svém díle Lichtenstein. Jeho zaujetí pohybem, dekompozicí a ztrátou zájmu o zobrazovaný předmět vedlo až k vynálezu otočného stojanu na malování, který se používá dodnes.
V roce 1952 začal vystavovat v galerii Johna Hellera, roku 1957 se vrátil k vyučování tentokrát na univerzitě Oswego a roku 1960 přemístil své pole působnosti na Douglass College of Rutgers University v New Jersey.
Symbol pop-artu a postmoderny
Během své umělecké kariéry vystřídal několik směrů jako surrealismus, abstraktní expresionismus, futurismus, kubismus, jen aby našel svůj osobitý výraz a směr, který jeho následovníci kopírují dodnes. Ve zlaté éře komiksů (1938–1956) našel zalíbení v barevně výrazných plochých obrazech a od roku 1960 nabírá jeho tvorba úplně jiný směr. Začíná tvořit svá dodnes nejznámější díla jak Look Mickey!, „Whaam!“ nebo Drowning girl, která jsou typická svými hrubými obrysy, komiksovým stylem a ben-day dots provedením. Také tvořil asambláže, sochy nebo tisky.
Jeden z nadšenců, který má vzácný kousek z dílny Roye doma, je David Čermák z Českých Budějovic. V jeho rozsáhlé sbírce modelových vozů značky BMW se nacházejí i jedno vyzdobené slavným umělcem. Server theartstory.org o něm a jeho tvorbě říká: „Roy Lichtenstein sehrál zásadní roli při vyvracení skeptického pohledu na komerční styly a témata, který zavedli abstraktní expresionisté. Přijetím ,nízkého“ umění, jako jsou komiksy a populární ilustrace, se Lichtenstein stal jednou z nejdůležitějších postav hnutí pop-artu.“
Zdroje: Albertina muzeum, roylichtenstein.com, theartstory.org, denik.cz