Přes tisíc kousků umění, nálezů i vědeckých nástrojů bylo na konci třicetileté války odvezeno z českých komnat do Švédska a navždy se Čechům ztratily v severních dálavách. Na našem území však pár historických kousků přece jen zbylo a například v Kroměříži je dávají na odiv.
Tizianův krutý Kristus
V kroměřížské sbírce o 580 dílech, která je ve správě olomoucké arcidiecéze, se nacházejí velkolepé kousky v čele s krutým výjevem z Ovidiových Proměn. Obraz Apollo a Marsyas od mistra barvy Tiziana vévodí několika pokojové výstavě zpoza své provazové ohrádky, nemusíte se tedy bát, že jej přehlédnete. Dílo zachycující stahování kůže pyšného satyra Marsea bylo namalováno kolem roku 1570. Ve společnosti malíře však zůstávalo delší čas, jakoby Tizian hledal správné barvy, výrazy nebo jiné detaily, jak vyjádřit své myšlenky.
Záběry kroměřížských památek UNESCO - květná zahrada a zámek.
Stejně jako si malíř pohrává se svým dílem, si nyní jeho výtvor pohrává i s divákem divákem, ale nejen s ním. Ani kritici umění a historikové se v díle úplně nevyznají a i po tolika letech stále hledají odpovědi. Symbolický význam díla je neurčitý a náznakovitý a není možné se na něm shodnout. Nicméně všeobecně uznávaným výkladem je, že Apollon, který trýzní visícího Marsea, je Kristem, jenž osvobozuje hříšníka od jeho poskvrněného já.
Umělec reformace
Tizianovo dílo zdobí stěny sekce Obrazárna již dlouhá léta, nově se však u vstupu do věže otevřela i tzv. Klenotnice, do které mimo do letošního roku nepřístupných artefaktů byly zavěšeny také obrazy Lucase Cranacha staršího - Sv. Kateřina, Stětí sv. Jana Křtitele, Umučení sv. Kateřiny a vyobrazení sv. Barbory. Lucas Cranach starší většinu svého života strávil ve Wittenbergu v neklidném 16. století, kdy městu dominovala jedna z nejvýznamnějších postav protestantských reformací - Martin Luther. Je tedy otázkou stál Cranach na straně katolické církve nebo protestantů?
Poznámka k obrazárně: V prostorách obrazárny v kroměřížském zámku jsou i nainstalovány dvě skládačky z kostek, které mohou zabavit starší děti, než si ti s větším zájmem doposlouchají mluveného průvodce a nechají dopůsobit sílu díla.
Z historie spíše vyplívá, že umělec byl zastáncem peněz. Mimo své umělecké ambice rozvíjel také své statky i společenský vliv a ačkoliv vehementně podporoval Luthera, nebránil se ani vyobrazení jeho nepřítele - kardinála Albrechta von Brandenburga. Na obraze umučení sv. Kateřiny je v dáli zachycen hrad Coburg, který je stále možné navštívit na německém území nedaleko východních hranic s Českou republikou. A na obrazu s Janem Křtitelem pro změnu v podobě znuděného zbrojnoše hledícího na diváka vyobrazil sám sebe. Jen si dejte pozor na jeho bystré oči, které vás budou provázet, kam se pohnete.
Hrad Coburg kolem 120 km od českých hranic.
Kde se díla vzala
Většina sbírky je odkoupena z vlastnictví bratří Franze a Bernharda Imstenraedtů, kteří ji v roce 1650 získali z pozůstalosti popraveného anglického krále Karla I. Po několika tahanicích a snahách ji prodat ve Vídni, nakonec v roce 1673 za sníženou cenu skončila u olomouckého biskupa Karla II. z Lichtensteinu-Castelcorna. Karel letos slavil 400 let od svého narození na Kladensku a také kulaté výročí od zvolení do role olomouckého biskupa v roce 1664. Je to právě on, kdo stojí za obrodou po kruté třicetileté válce a kdo nejenže se snažil pozvednout kulturní a křesťanské bohatství Olomoucka, ale také jej zpříjemnit pro život lidí. Jedním z největších kroků také bylo založení věhlasné květné zahrady v Kroměříži, která se dostala i na seznam kulturního dědictví UNESCO.