Víte, že...
...během stavby Bělomořsko-baltského kanálu došlo k úmrtí až 250 000 dělníků? Kanál propojující Bílé a Baltské moře (Finský záliv), který byl plánován již od 14. století, nakonec postavil Joseph Stalin během své hrůzovlády. Projekt původně považován za neproveditelný vybudovali vězni gulagů za pouhé necelé tři roky (1931 - 1933), ale stálo to více lidských životů než kterýkoliv jiný z projektů. Ačkoliv oficiální čísla ruské vlády uvádějí 12 000 úmrtí, nezávislé výpočty sahají hluboce přes 20 000 obětí, někteří uvádějí až 250 000. Tahle čísla koří i nejkatastrofálnější stavbu s 30 000 mrtvými, kteří položili svůj život za Panamský průplav.
Bělomořsko-baltský kanál měl ovšem problémy i letos. Hlášeny byly minimálně 2 oběti.
Fotokvíz: Zvládnete poznat 10 fotek umělých kanálů?
Na podobných číslech je pak například stavba barmsko-siamské železnice stavěné za druhé světové války nebo americká transkontinentální železnice. Tyhle projekty, nicméně nezpůsobovaly zkázu pouze neštěstími a pády spojenými se stavitelstvím, ale kvůli špatnému zacházení s pracovníky, mnozí zemřeli vyčerpáním, hladem, zimou nebo na nemoci. I v moderní historii jsou však nejhorší stavební projekty spojovány s kanály, průplavy a železnicemi, jen málo ze zkázonosných projektů se pak týká výškových staveb. Mezi těmi nejkontroverznějšími byla stavba stadionu na Mistrovství světa ve fotbale 2022 v Kataru, kde dle reportérů z The Guardian mělo zemřít až na 6 500 dělníků.