Tým českých středoškolských studentů se letos úspěšně zúčastnil soutěže společnosti Toyota Motor Europe na téma udržitelnosti. Bodoval se svým konceptem vodíkových vlaků, který by mohl znamenat budoucnost železniční dopravy v oblastech bez elektrické trakce.
Vodíkový vlak Coradia firmy Alstom. No 2 / ilustrační fotoČeský tým se skládal z šesti studentů pocházejících z různých koutů ČR a navzájem se tedy před účastí v této prestižní akci japonské automobilky neznali. Přesto se probojovali do finále a porotu zaujali svým výkladem vodíkových vlaků.
Letos se zúčastnilo celkem deset týmů ze sedmi zemí. Absolutním vítězem se nakonec stali Norové. Třídenní akce spojuje mladé talenty s obchodními mentory z řad zaměstnanců Toyoty. Poslední den akce každý tým představí svůj projekt před mentory, porotou a širokou veřejností.
Hlavní výhodou vodíkových vlaků je podle českého studentského týmu vedle zcela ekologického provozu fakt, že nepotřebují trakční vedení. K tomu se přidává levnější údržba i menší riziko zpoždění. Nevýhodou je v současnosti absence infrastruktury pro čerpání zeleného vodíku i vysoké počáteční náklady, popsali čeští studenti.
Coradia iLint / ilustrační foto
Vodík bude hrát hlavní roli
Toyota právě ve vodíku vidí budoucnost automobilového průmyslu, a proto bylo téma letošního ročníku Toyota Innovation Campu 2022 využití vodíku k urychlení energetického přechodu a transformaci na uhlíkově neutrální společnost.
Automobilka Toyota nedávno uvedla na trh druhou generaci auta na vodík, Toyotu Mirai. V Česku se zatím prodalo 10 kusů. Chystá se zde také výstavba prvních veřejných vodíkových čerpacích stanic.
Toyota je v oblasti využití vodíku v dopravě jednou z nejaktivnějších značek. Vyvíjí také vodíkové lodě nebo vlaky a zabývá se také vývojem technologií pro výrobu a distribuci vodíku. Využití vodíku testuje rovněž v rámci experimentálního města Woven City.