Vyrostl v trojské loděnici a odmala vzhlížel ke starším závodníkům. Pro vodního slalomáře Lukáše Rohana je závodění jako tanec na vodě. Adrenalinový zážitek si užívá i v chladných podmínkách, kdy se zaměřuje na silový trénink a vytrvalost.
Lukáš Rohan, Malá Skála
Tento sport ho učaroval nejen díky rozmanitosti a kráse, ale také partě lidí kolem. „Dnes bych řekl, že neznám lepší pocit, než sedět v lodi na divoké řece a využívat její sílu,“ popisuje slalomář Lukáš Rohan. Zimní období bez divoké vody si neumí představit. Když není na běžkách, usedá do lodi a vyráží vstříc mrazivému počasí.
Lukáš Rohan, Malá Skála
Přestávka mezi závody je poměrně dlouhá. „Zimní příprava začíná v listopadu a trvá až do května, kdy nám startují závody. Máme štěstí, že si přípravu můžeme zpestřit různými sporty a přizpůsobovat si ji tak, jak každému vyhovuje. V rámci tréninku chodím lézt na stěnu nebo do skal. Přes zimu chodím na běžky, hraji florbal, tenis nebo hokej, a dělám spoustu dalších sportů, které mě baví a rozvíjejí zároveň,“ popisuje Lukáš a dodává, že i přesto se to nejpodstatnější odehrává i v zimě na vodě.
Nezáleží na tom, jak je velký mráz, ani kolik sněhu přes noc napadlo. Lukáš tréninky na vodě miluje, a tak si je ani v těch nejnáročnějších podmínkách nenechá ujít. Už proto, že jak sám přiznává, některé aktivity zimní přípravy zase tolik nemusí. „V zimě se zaměřujeme především na vytrvalostní a silový trénink. Nejsou to moje oblíbené činnosti, ale vím, že jsou potřeba. I proto trávím přes zimu hodně času na běžkách. V ostatních měsících je nejdůležitější strávit co nejvíce hodin na divoké vodě. Proto je další trénink spíše doplňkový nebo kompenzační,“ popisuje.
Lukáš Rohan, Malá Skála
Za tréninkem vyráží až do Austrálie
Přestože mu ledová voda nevadí, i on se v zimě jezdí připravovat do teplých krajů. Obvykle to bývala Austrálie, jenže ta byla letos v zimě vlivem covidu uzavřená. „Během pandemie musel každý řešit menší či větší nepříjemnost. Místo Austrálie jsme loni zvolili novou destinaci a podobně jako další slalomáři zamířili na ostrov Réunion. Jde o malý ostrov v Indickém oceánu, který patří Francii a je tedy součástí Evropské unie. I díky tomu sem bylo relativně jednoduché odcestovat. Místo se nám osvědčilo, ale pokud to půjde, rád bych se příští rok znovu podíval do Austrálie,“ neskrývá své plány Lukáš Rohan.
Ani během intenzivní přípravy, ani během závodní sezóny netrénuje úplně každý den. Snaží se dodržovat jeden volný den týdně, většinou neděli. „Volný den u mě paradoxně znamená dosti sportovní den. Když mám čas, rád si zajedu s kamarády někam do přírody. Třeba ve skalách se nejlépe odreaguji a odpočinu od každodenních starostí,“ říká sportovec.
Právě k výletům mu skvěle slouží Toyota s úsporným hybridním pohonem. „Od té doby, co mám díky partnerství s Toyotou Corollu Hybrid, se na řízení těším o trochu víc. Nemám potřebu si za volantem něco dokazovat. Snažím se být rychlý na vodě, i díky tomu se o to nepotřebuji pokoušet za volantem,“ popisuje svůj vztah k řízení.
Troja bude hostit světovou špičku
A kdy vlastně zase začne závodní sezóna? „ V květnu nás čekají dva víkendy Českého poháru Skupiny ČEZ, nejprve první víkend v měsíci na Trnávce, druhý víkend pak v pražské Troji. V červnu se v Troji pojede i světový pohár, kde snad bude startovat kompletní světová špička. Bude to další šance pro domácí obecenstvo. Hlavní vrcholy sezóny jsou pak dva. Mistrovství Evropy na konci května v Liptovském Mikuláši a mistrovství světa v německém Augsburgu na konci července,“ uzavírá rozhovor pozvánkou na dramatickou podívanou vodní slalomář Lukáš Rohan.