Konstrukce a vývoj Spirit of St. Louis

Když se podíváte na úvodní snímek, bezesporu usoudíte, že letoun Spirit of St. Louis je elegán. Za jeho designem stál Donald Hall, který pracoval pod přímým dohledem samotného Lindbergha. Jednalo se o upravený model klasického Ryan M-2, jednoplášťového letounu se vzpěrami. Letadlo bylo poháněno spolehlivým motorem Wright J-5C s výkonem 223 koní.

Aby byla zajištěna bezpečnost při případné nehodě, byly palivové nádrže umístěny před kabinou, což znamenalo, že Lindbergh měl poněkud komplikovaný výhled směrem dopředu. K orientaci používal periskop umístěný na levé straně nebo musel letadlo naklonit a podívat se z bočního okna.
Na přídi letadla byly připevněny dva trubicové vypouštěče signálních raket, které byly instalovány pro Lindberghovy cesty do Latinské Ameriky a Karibiku. Všechny úpravy byly provedeny s ohledem na mimořádnou délku a náročnost plánovaného transatlantického letu.

Cesta k přelomovému letu

Lindbergh se poprvé setkal s letectvím po odchodu z univerzity v roce 1922, kdy začal studovat aeronautiku s Nebraska Aircraft Corporation. Jako pilot létající na předváděcích letech získal zkušenosti, které mu později pomohly ve vojenské službě. V roce 1924 se stal kadetem v Armádním leteckém sboru a začal létat jako civilní pilot na trase mezi St. Louis a Chicagem.
Na začátku roku 1927 získal podporu několika obchodníků ze St. Louis, aby mohl soutěžit o Orteigovu cenu 25 000 dolarů, kterou v roce 1919 vypsal Raymond Orteig pro první nepřetržitý let mezi New Yorkem a Paříží. Lindbergh si v únoru toho roku objednal u Ryan Airlines v San Diegu letadlo, které by splňovalo specifikace potřebné pro tento let.


Vývoj začal na základě standardního Ryan M-2, přičemž hlavním designérem byl Donald A. Hall. Pro zvýšení palivové kapacity a zlepšení stability letu byly provedeny zásadní úpravy, včetně prodloužení křídel o 3 metry a přestavby trupových a křídelních struktur. Letadlo bylo natřeno stříbrnou barvou a neslo registrační číslo N-X-211, přičemž veškeré nápisy byly provedeny černou barvou.

Rekordní let přes Atlantik

Po dokončení prací na letadle v dubnu 1927 provedl Lindbergh několik zkušebních letů a poté letěl ze San Diega do New Yorku s jediným zastavením v St. Louis. Jeho letový čas 21 hodin a 40 minut stanovil nový transkontinentální rekord.

Charles Lindbergh

Charles Augustus Lindbergh, ml. (4. února 1902 Detroit – 26. srpna 1974 Maui) byl americký letec, který jako první člověk na světě v roce 1927 přeletěl Atlantský oceán. Později se angažoval na straně izolacionistů, kteří odmítali vstup USA do druhé světové války. Byl synem švédských emigrantů, který se na rodil v Detroitu. Bohužel byl jeho prvorozený syn Charles III. ve věku dvaceti měsíců (1. března 1932) unesen. Dne 12. května bylo nalezeno mrtvé tělo Lindbergova syna.

Po několika dnech čekání na příznivé počasí vzlétl Lindbergh ráno 20. května 1927 sám směrem na Paříž. Po 33 hodinách a 30 minutách a překonání 5 810 kilometrů přistál bezpečně na letišti Le Bourget poblíž Paříže, kde ho přivítal dav 100 000 nadšených lidí. Jeho přistání bylo oslavováno po celém světě jako historický úspěch, který posunul hranice lidských možností a technologií.

Podívejte se na filmové zpracování Lindbergova přeletu.

Zdroj: Youtube

Návrat jako národní hrdina

Lindbergh a jeho Spirit of St. Louis se vrátili do Spojených států na palubě USS Memphis 11. června. Ve Washingtonu D.C. a New Yorku ho čekala bouřlivá přivítání. Od 20. července do 23. října téhož roku vzal Lindbergh slavné letadlo na turné po Spojených státech. Poté, 13. prosince, letěl nonstop z Washingtonu do Mexico City, pokračoval přes Střední Ameriku, Kolumbii, Venezuelu, Portoriko a zpět do St. Louis. Na krytu motoru byly postupně malovány vlajky zemí, které navštívil.

Poslední let a věčné dědictví

Dne 30. dubna 1928 vykonal Spirit of St. Louis svůj poslední let z St. Louis do Washingtonu D.C., kde Lindbergh předal letadlo do Smithsonian Institution. Tímto se letoun stal trvalou připomínkou odvahy a průkopnického ducha, který inspiroval generace pilotů a leteckých inženýrů po celém světě.

Lindberghův přelomový let přes Atlantik se zapsal do historie jako jeden z největších výkonů lidské odvahy a inovace. Spirit of St. Louis zůstává symbolem epochy, kdy se lidé odvážili překonávat neuvěřitelné výzvy a dosahovat toho, co se dříve zdálo nemožné.

Související články