Monument Arslan Kaya se nachází ve Frýgské vysočině poblíž jezera Emre Gölü a je vytesán do vulkanické skalní formace vysoké přibližně 15 metrů. Jeho fasáda obsahuje reliéfy lvů, sfingy a geometrické vzory s výklenkem obsahujícím erodovanou postavu Materan. Tato bohyně, známá Frýgům jednoduše jako „Matka“, byla později uctívána Řeky jako „Matka bohů“ a Římany jako „Magna Mater“ nebo „Velká matka“.
Pomohly detailní fotografie
Rozluštění nápisu zároveň ukazuje, jak křehké a složité bývá pátrání archeologů a dalších vědců a zejména pak jejich interpretace objevů. Nápis, poškozený staletími povětrnostních vlivů, rabováním a vandalismem, je zdrojem odborných debat od okamžiku, kdy památník v roce 1884 objevil slavný skotský archeolog William Ramsay.
První pokusy o interpretaci textu byly neprůkazné, výzkumníci identifikovali fragmentovaná písmena, ale nedokázali rekonstruovat celou srozumitelnou zprávu.
Munnův průlom přišel díky zajímavému momentu. Munn totiž pořídil detailní fotografie za příznivých světelných podmínek ráno 25. dubna 2024, kdy úhel světla odhalil dříve zakryté detaily. Porovnáním těchto fotografií se záznamy z 19. století Munn potvrdil přítomnost slova „Materan“ a dalších znaků typických pro frygické nápisy.
„Hodně záleží na příznivém světle při pořizování fotografií,“ vysvětlil Munn v článku. Jeho práce stavěla na interpretacích dřívějších učenců, včetně Alfreda Körteho, který naznačoval přítomnost „Materan“ již na konci 19. století. Nápadnost Materan v nápisu odpovídá uměleckým a architektonickým prvkům památníku, které Munn datuje do první poloviny nebo poloviny 6. století před naším letopočtem.
Tehdy vládla Lýdie
Toto období se shoduje s vrcholem Lýdské říše, která v té době pravděpodobně dominovala regionu. Obraz bohyně, lemovaný lvy a doprovázený sfingami, symbolizuje ochranu a moc, klíčová témata frýgské kosmologie. Text pravděpodobně tvořil součást většího věnování, možná jmenoval jednotlivce, který památník objednal, nebo se dovolával ochrany Materan. Taková věnování byla běžná ve starověkých kulturách.
Jak poznamenal Munn, božstvo známé jako Materan bylo pravděpodobně použito k doložení politické nadvlády Lýdie a jejich vztahu s poddaným lidem z Frýgie.“
Stylové detaily nápisu, včetně jeho vysokých a hranatých písmen, také odrážejí vliv lýdských uměleckých tradic. Použití motivů palmet a geometrických vzorů toto spojení dále podporuje a zdůrazňuje společné kulturní a náboženské dědictví mezi Lýdií a Frýgií.
Munnovo zjištění potvrzuje dlouhotrvající interpretace nápisu, ale má i své kritiky. „Munův článek nenavrhuje ohledně nápisu nic radikálně nového,“ řekl Rostyslav Oreshko, přednášející na Praktické škole vyšších studií ve Francii Live Science.
Nicméně Munnův výzkum poskytuje zásadní důkazy k ukončení více než stoleté debaty o významu a významu památníku.